Tuesday, March 30, 2010

Janji yang tertunai

Kes dulu

Sebenarnya dah lama ummi janji dengan adik dan along nak membelikan mereka ikan peliharaan. Tetapi, banyak kali ummi tangguhkan kerana dah beberapa kali kes ikan mati di sebabkan kelalaian kami.

Bukan nya tak cakna, tetapi disebabkan kekurangan ilmu kami dalam menjaga hak2 ikan ini.

Kes 1 : Ikan ini mati selepas melompat keluar dari bekas. Kesian sangat, apabila balik dari pejabat, dia dah kering di bawah meja.
Pengajaran : Jangan isi air banyak sangat. Senang untuk dia lompat keluar.

Kes 2 : (Boboy) Ikan ini mati lemas disebabkan air berklorin.
Pengajaran : Jika air yang di ambil dari paip, maka perlu di bubuh anti klorin supaya mereka tak lemas


Kes 3 : (Merry) Mati kerana terlebih makan.
Pengajaran : Perlu bagi mereka makan yang cukup - cukup je.. nanti pecah perut depa. Mereka tak reti nak berhenti makan..selagi ada je makanan, selagi tu mereka makan.. :(


Setakat ini, masalah yang berkaitan dengan kes - kes seperti sebelum ini, InsyaAllah ummi dapat handle. Cuma, tak tahu lah jika ada lagi masalah lain yang menyebabkan mereka boleh mati. Moga kali ini ummi lebih prihatin dengan kebajikan mereka.


Tunai Janji


Hari sabtu aritu, selepas ummi menghadiri usrah Nisa', ummi telah mengotakan janji dengan anak - anak. Kami telah ke rumah kawan mak kerana mengikut apa yang mak cakap, kawan nya itu ada menjual ikan peliharaan ni.

Mok dek pun ikut sama. Setelah pilih dan pilih, adalah 4 ekor yang kami beli. Along telah menamakan ikan nya dengan nama Merry, sempena nama ikan yang telah mati dlu. Begitu juga dengan adik yang memilih nama Boboy, seperti nama ikan nya yang dulu.

Rupa - rupanya dalam banyak2 ikan yang ada kat rumah kawan mak tu, ada yang mok dek berkenan. So, the next day tu, ummi sekali lagi ke rumah kawan mak itu untuk membeli ikan yang mok dek chop tu.

Apabila siap ummi sediakan tempat yang sesuai untuk ikan mok dek, lalu ummi masukkan ikan yang telah di beli itu ke dalam bekas tersebut. Tetapi, agak terkejut juga ummi kerana rupa2 nya ikan yang mok dek pilih itu, tercabut matanya.

Apabila melihatkan ikan itu, agak2 ummi yang mesti mok dek tak nak kerana ikan itu cacat. Dan, ummi berniat nak menjaganya di pejabat sahaja, tetapi sebenarnya bukan seperti yang ummi sangka.

Pada mulanya, ummi membawa lah ikan itu dan satu lagi ikan untuk mok dek membuat pilihan samada dia suka atau tak dengan ikan yang satu lagi itu. Tetapi, dia tetap memilih ikan yang takde mata tu. Katanya, dia suka ikan itu kerana dia kesian kan ikan itu. Katanya, mesti takde orang yang nak beli ikan itu sebab dia cacat. Biar lah dia yang jaga ikan tu.

Oo.. bagusnya mok dek. sama pendapat dengan ummi.. :)

Dibawah adalah gambar2 ikan yang telah kami beli. Kualiti gambar kurang bagus berbanding yang dulu, kerana kamera ummi dah hilang.. so, guna kamera hp je.. :(
(takpelah, asal dapat buat kenangan utk muadz, along dan mokdek bila besar nanti.. )

Ini ikan pilihan along. Dinama kan Merry


Ini ikan adik. Boboy..


Ini ikan ummi. Xde nama yang sesuai.. :)


Ini juga ikan ummi. Moon..


Ini ikan mok dek. .

Kali ini, ummi sangat mengharapkan hayat mereka dengan kami akan kekal lama.. InsyaAllah.

No comments: