Tuesday, February 16, 2010

Ikut ummi dan abah ke pasar pasir mas

BERCUTI DI KAMPUNG

Kali ni, kami bernasib baik sekali lagi kerana cuti raya cina kena pada hari ahad dan isnin. Sama macam tahun lepas, cuti berderet 4 hari dari hari jumaat, hingga ke hari isnin. Cuma, tahun lepas kami telah bercuti di Bukit Merah dan cameron bersama famili mama chik.. dan, tahun ni, kami telah mengambil keputusan untuk balik ke kampung.
Di samping dapat melepaskan kerinduan pada mek, dapat juga kami merasa kenikmatan hidup di kampung yang tenteram .. Alhamdulillah..


BERAS SIAM

Menjadi kebiasaan kami, setiap kali pulang ke pasir mas, kawan - kawan akan mengirimkan beras siam untuk di belikan untuk mereka. Beras cap burung serindik lah yang menjadi pilihan. Mungkin kerana berasnya yang elok dan tak banyak yang rosak, menyebabkan ia adalah antara beras yang menjadi pilihan ramai.

Cuma, mungkin kerana harga nya yang agak mahal di terengganu, menyebabkan ada yang sanggup mengirimkan sebanyak 2 kampit beras yang seberat 9kg setiap satu. Sengaja untuk di buat simpanan, mungkin juga. Kerana kalau bagi kami, 9kg tu agak banyak jika hendak di buat stok. Biasanya kalau kami beli pun, kami akan membahagikannya dengan mak. Cukup untuk kami setakat 5kg sahaja.


KE PASAR PASIR MAS

Sebelum kami berangkat pulang ke kemaman pagi ahad yang lepas, kami telah ke bandar pasir mas untuk mendapatkan kiriman kawan - kawan. Tengah kami bersiap untuk ke pasar, muadz merengek nak mengikut kami. Biasanya, kalau semasa along sama baya muadz, kami tidak akan mengizinkannya mengikut kami. Tapi, ni lain.. ini adalah muadz.. dia memang pandai memujuk dan biasanya abah lah yang selalu cair dengan pujukan dia.. :)
Jadi, kali ini dia berjaya membuatkan dirinya dapat bersama kami ke pasar. Seronok sangat dia bila abah memimpin tangan nya menaiki kereta.





Bandar Pasir Mas (Sumber)










LANDASAN KERETAPI

Selepas siap kami membeli beras, abah mengajak kami ke seberang pasar untuk meninjau keadaan jualan di sana. Untuk ke sana, kami perlu melalui landasan keretapi yang menghubungkan pantai timur dengan pantai barat secara berjalan kaki.







Gambar : keadaan orang ramai yang melintasi landasan keretapi untuk ke seberang pasar.






PENGALAMAN BARU

Sewaktu hendak melintasi landasan, muadz di dukung oleh abah. Kerana merisaukan keadaan landasan yang nampak agak uzur. Ini adalah pengalaman pertama kami membawa nya melalui jalan yang agak 'adventure' baginya. Sebenarnya di dalam hati kami juga cuak, risau dengan keselamatan. "Selamat kah nak melalui nya"? bisik hati. Tetapi, apabila melihat keadaan orang ramai yang lalu lalang di situ, membuatkan perasaan khuatir tu hilang. Lagipun, bagi ummi, ini bukan lah kali pertama. Semenjak kecil lagi, ummi dah biasa melintasi landasan sebegini setiap kali mengikuti ayah ke pasar. Cuma, mungkin bila dah dewasa ni, aktiviti sebegini sudah lama ummi tinggalkan menyebabkan hati kurang senang. Mungkin juga kerana apabila membaca berita - berita di dada akhbar tentang kematian di langgar keretapi. Nauzubillah.. minta di jauhkan.

Alhamdulillah, semuanya selamat. Dan, nampak nya muadz pun takde la risau macam apa yang kami rasa.


Pasar Pasir Mas

Gambar : Keadaan pasar di seberang landasan.

Pasar Pasir mas

Suatu pengalaman yang baru sebenarnya untuk muadz. Dapat melihat pelbagai barangan yang di jual di sepanjang pasar ini. Ada yang menjual sayur sayuran, ada yang menjual ikan, ayam, buah buahan dan ada juga yang menjual pakaian. Pelbagai gelagat dan gaya persembahan bagi menarik pengunjung untuk membeli apa yang mereka jualkan.

Pasar Pasir Mas

Gambar : Hasil sungai dan hasil laut juga tidak terkecuali di jual di sini

Kami menyusuri pasar yang panjangnya lebih kurang 500 m itu sehingga ke hujung. Kesian muadz, kepenatan. Minta di belikannya air.

"ok, adik nak air apa?" tanya abah sebaik sahaja terjumpa gerai yang menjual air.
"asyh nak air jagung.. "sambil menunjukkan air jagung yang berada di dalam balang air.
seronok ummi tengok gelagatnya. Begitu lah setiap kali ingin membeli sesuatu. Yakin dengan pilihan nya. Tetapi, setiap kali tu jugak lah, dia akan berkenan yang orang lain selepas merasakan yang dia punye tak sedap. Biasanya bahagian along lah yang menjadi mangsa. Selalu along berkorban kepada adik.. ( ni adik kena ingat sehingga besar.. yang along selalu mengalah pada adik.. )
Ummi dah biasa sangat dengan keletah dia tu.

Dalam perjalanan patah balik ke seberang landasan, muadz berpimpingan tangan dengan ummi. Dalam hati, berkira - kira yang ummi akan mendukung nya apabila ingin melintasi landasan keretapi.

Sebaik sahaja sampai ke landasan, muadz bersuara :
"ummi.. ummi tak payah lah dukung asyh.. adik nak jalan sendiri lah.."
aik?. terdetik dalam hati ummi. oo gitu ke?. berani lah pulak dia. Ingatkan dia takde feel apa - apa apabila melintasi landasan tu. Rupa nya bagi dirinya, ia adalah suatu pengalaman yang bermakna. Dalam pada itu, siap bercadang nak bercerita dengan along pulak yang dia telah melalui landasan keretapi haritu.

Mungkin pengalaman sebegitu amat biasa bagi anak - anak peniaga yang berniaga di situ. Tapi, bagi anak - anak kami, ianya suatu pengalaman yang mengujakan. Terutamanya apabila along mendengar cerita adik nya. Takpelah along, nanti ummi bawa along lain kali ye. pujuk ummi pada along.


GELAGAT MUADZ

Ada satu lagi gelagat muadz yang membuatkan ummi rasa tercuit hati.

Selepas melintasi landasan, kami ke bahagian pakaian. Sesambil nak mencari baju blouse untuk chik da. Dalam ummi meninjau - ninjau baju tu, terdengar muadz bersuara :
"wow.. baju ultraman la.. asyh nak tengok ah kejap.. padan dok ngan muadz.. "sambil mengambil baju yang tergantung di hadapan kedai, meletakkan baju tu ke badannya. Sebijik macam orang yang nak membeli baju. Rasa nak tergelak ummi tengok gelagat nya tu.

Ummi tersenyum je, sambil mencuit bahu abah, menunjukkan apa yang sedang muadz lakukan. Disebabkan kami tidak memberikan apa - apa komen terhadap nya, menyebabkan dia menyimpan kembali baju itu. Mungkin faham yang kami tidak akan membelikan untuk nya, sambil berkata :
"asyh suka baju ni.. asyh nak tengok je.. "

Ummi tersenyum. Abah pun. emm.. muadz ni, memang lain dari along. Ada pendirian nya yang tersendiri. Bukan seperti along. yang lebih banyak menurut apa yang kami putuskan untuk nya. "Sebaik nya begitu.." komen abah.
"biar dia pandai membuat keputusan sendiri. Bila dia besar nanti, lagi banyak keputusan yang dia perlu buat kerana dia adalah ketua keluarga suatu hari nanti. Jadi, elok lah tu. Apabila dia banyak membuat keputusan, maka dia akan lebih banyak berfikir. Kita sebagai ibubapa dia, bertindak sebagai pemantau dia. Kalau silap, kita betul kan. InsyaAllah dia akan lebih berdikari nanti.."

Terima kasih abah. Sememangnya abah banyak membantu ummi dalam mendidik anak - anak. Semoga keluarga kita akan sentiasa di limpah kan rahmat dariNya.. Amin..


No comments: